Diagnose
Vragen en antwoorden over de diagnose van Volwassenen
Wie stelt de diagnose?
Bij het ETT wordt de diagnose gesteld door de regiebehandelaar (RB). Als de regiebehandelaar niet het hele traject zelf doet, kan de regiebehandelaar ook gebruikmaken van de gesprekken die u met de medebehandelaar voert om tot een diagnose te komen. Tot slot kunnen aanvullende onderzoeken of de aangeleverde informatie van eerdere behandelaren en de verwijzer gebruikt worden. De regiebehandelaar bespreekt dit altijd met u.
De stappen die het team zet om tot een diagnose te komen zijn:
- De intake wordt altijd afgesloten door een regiebehandelaar. Die kan, alleen met uw instemming, een deel van de intake overlaten aan de medebehandelaar. Afhankelijk van de aard van de klachten, kan de regiebehandelaar een specialist (arts, klinisch psycholoog of psychiater) bij de intake betrekken.
- Indien nodig overlegt de regiebehandelaar binnen het behandelteam over de mogelijke diagnose. Indien nodig consulteert de RB andere deskundigen binnen het Expertisecentrum Transculturele Therapie, maar alleen als u daar toestemming voor geeft.
- Het overleg in het team zorgt er in alle gevallen voor dat de diagnose gesteld wordt door een bevoegde professional zoals een psychiater, psychotherapeut, GZ-psycholoog of klinisch psycholoog.
- In dit overleg vindt verdieping plaats en worden uw klachten vertaald naar het classificatiemodel dat van belang is voor de behandelmethodiek en de financiering door uw zorgverzekeraar.
- Direct na het overleg vindt een vervolggesprek met u plaats. Aanvullende vragen worden met u besproken. De regiebehandelaar toetst of de inzichten uit het overleg kloppen. Wij vinden het belangrijk dat u zichzelf herkent in de diagnose en de classificatie. Zo komen we tot een gedeelde diagnose en vertalen dit vervolgens naar een behandelplan.
Onderdeel van de diagnose is het invullen van een vragenlijst. De Honos+ vragenlijst is bedoeld om de intensiteit van de behandeling goed in te schatten en vergelijkbaar te maken met andere behandelingen. Het invullen van de vragenlijst met de behandelaar is verplicht. De resultaten van de Honos+ vragenlijst worden door de overheid gebruikt om de kosten van de zorg te analyseren. Ze zijn altijd geanonimiseerd; de gegevens zijn dus nooit op u als persoon te herleiden. Mocht u toch bezwaar hebben, dan kunt u door een privacyverklaring in te vullen, voorkomen dat de vragenlijst beschikbaar wordt gesteld aan de zorgverzekeraars en de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit). De privacyverklaring wordt onder uw aandacht gebracht bij de aanmelding. U kunt de privacyverklaring ook invullen tijdens de intake.
Is de regiebehandelaar die voor de intake zorgt ook automatisch degene die mijn verdere aanspreekpunt is en verantwoordelijk is voor de behandeling?
Bij het ETT werken we zoveel als mogelijk met één regiebehandelaar die de behandelverantwoordelijkheid heeft. Uw eigen behandelaar is en blijft uw eerste aanspreekpunt.
Heb ik daarin keuze?
Ja, in principe worden alle belangrijke beslissingen in overleg met u genomen. Bij het ETT is het altijd van belang dat u zich herkent in de adviezen. Is dat niet het geval, dan bespreken wij uw perspectief om eventueel te komen tot een voor u passende keuze. Vandaar dat het belangrijk is dat u openlijk en vrijelijk uw eventuele reserves of vragen uit bij uw behandelaar.
Hoe weet ik of deze zorgverlener voldoende deskundig is?
Al onze zorgverleners zijn gekwalificeerde behandelaren en alle regiebehandelaren zijn BIG-geregistreerd. Voor meer informatie over de wettelijke BIG-registratie kunt u hier terecht.
En als de zorgverlener mij naar een ander verwijst voor verdere behandeling, heb ik daarin dan een keuze?
Ja, alle belangrijke beslissingen over uw behandeling worden in principe in overleg met u genomen. Bij het ETT is het altijd van belang dat u zich herkent in de adviezen. Is dat niet het geval dan bespreken wij uw perspectief om eventueel te komen tot een keuze die bij u het beste past.
Wat kan ik doen als ik ergens niet mee eens ben?
Alle belangrijke beslissingen worden in overleg met u genomen. Toch kan het voorkomen dat onze professionele verantwoordelijkheden tot een andere keuze leiden. In dat geval kan er een verschil van inzicht of mening ontstaan.
Als u het niet eens bent met een beslissing van ons, bijvoorbeeld over de diagnose, het behandelplan, de werkwijze of de persoon van een van de behandelaren, dan kunt u dit natuurlijk aangeven. Mocht u er met de behandelaar of de regiebehandelaar niet uitkomen, dan kunt u daarover een klacht inbrengen. Onze klachtenprocedure staat op onze site.